Search

Počas Covidu vyrástol v srdci Lamača bezobalový obchod


V Bratislave sa za posledný rok zrodilo množstvo bezobalových obchodíkov. Hneď po ruke sa nám objavil - Púpava bezobalový obchodík v Lamači.

Páči sa nám, že majitelia sa snažia, v momentálnej chvíli ako najlepšie vedia a pracujú na tom, aby pri predaji čo najmenej zaťažovali životné prostredie, v ktorom všetci spolunažívame.


Ako a kedy vznikla prvá myšlienka otvoriť si bezobalový obchodík?

Čo vás inšpirovalo?


Sami sme nakupovali v bezobalových obchodoch. Drogériu pravidelnejšie a potraviny, nie až tak moc pravidelne. Dôvod bol úplne prostý, všetky obchodíky boli dosť od ruky a my sme neboli natoľko zorganizovaný a poctivý, aby sme to zvládali zaradiť do našej rutiny.


Tak sme začali uvažovať, čo keby sme takýto obchodík otvorili my v Lamači. Hovorili sme si, že by sme mohli inšpirovať aj ostatných ľudí (či už Lamačanov alebo okoloidúcich) k takémuto životnému štýlu.


Inšpirácia sa zrodila z vnútorného postoja k životu ako takému. Množstvo odpadu ktorý naša spoločnosť tvorí, materialistický spôsob života, plytvanie s potravinami, bezhlavé nakupovanie veci, ktoré sa príliš rýchlo stavajú odpadom.... Toto sú všetko témy, ktoré sú pre nás významné a snažíme sa im venovať na osobnej úrovni. Obchodík nám vytvoril priestor, aby sme mohli tento náš životný štýl, ktorý je zameraný práve na znižovanie odpadu sprostredkovať ďalej naším zákazníkom.



Aké sú vášho výhody bezobalového žitia?


Na prvom mieste je určite znižovanie odpadu. V prípade, že nakupujeme v bezobalovom obchode a nakupujete už do prinesených vlastných obalov alebo do obalov, ktoré sú k dispozícií v obchodíku, ale sú prinesené inými zákazníkmi na ďalšie využitie, tak netvoríte žiaden obalový odpad. Či už je to nádoba z pracieho gélu, gélu na riad, wc čističa, fľaša na ocot, olej, sojovku, a množstvo iných obalov na potraviny.


Práve tu môžeme urobiť obrovský posun dopredu, ak prekonáme svoju komfortnú zónu a začneme s prípravou a organizáciou svojho nákupu. Je potrebné mať nachystané nádoby, ideálne keď sú aj označené názvom, aby ste vedeli čo potrebujete nakúpiť. Ak sa z vás stane ozajstný poctivec, a keď vám zrazu doma niečo chýba, tak nezbehnete do prvého klasického obchodu a kúpite tam to čo potepujete v obale, tak potom sa naučíte míňať to a variť z toho, čo v kuchyni práve máte. Takto predchádzate aj tomu, aby ste nevyhadzovali už pokazené potraviny. 😊


Ďalšou veľmi podstatnou výhodou bezobalového obchodíka je rozmer spoločenský. My sa snažíme (a určite nielen my), aby produkty v našom obchodíku boli čo najviac lokálne. Je pre nás dôležité, aby sme sa podporovali navzájom.



Aký bol prvý podnet na to, že ste zmenili svoj životný štýl?


Asi by sme to nenazvali, že zrazu prišlo nejaké osvietenie a teraz budeme žiť zero waste. U nás tento podnet prišiel určite zvnútra. Láska k životu ako takému. Zdravá príroda, harmónia a súlad. Želáme si, aby život okolo nás bol pomalší, skromnejší a lokálnejší. Tá zmena určite nebola ťažká, bola veľmi prirodzená. Keď poznáte pravé dôvody, prečo robíte to čo robíte a nechcete byť len „cool a in“, tak vás od tohto životného štýlu nič neodradí a zmeny prichádzajú a realizujú sa s ľahkosťou. Netreba však byť na seba príliš náročný. Radšej pomalšie, ale smerom k vytúženému cieľu.



Aké špeciality môžeme nájsť vo vašom obchodíku?


Čo sa týka potravín, tak tie sú pravdepodobne rovnaké všade. To isté bude platiť pre drogériu a kozmetiku. Úprimne povedané, moc nesledujeme čo sa predáva v iných bezobalových obchodoch. Vieme, že my sa nemôžeme porovnávať s veľkými bezobalovými obchodmi. Výber máme menší, lebo priestory nám nedovoľujú sa rozpínať.


Spolupracujeme však s keramikármi, ktorí nám do obchodíku dodávajú svoje krásne kremnické výtvory. Veľmi obľúbené sú keramická nakličovacia sada, kvasná nádoba, mydelničky. Zákazníkov čaká aj milé prekvapenie, práve z oblasti keramických výrobkov.


Potom to bude Dávidkove korenie a koreňové zmesi, ktoré sú naozaj veľkým magnetom.


A to čo nás najviac hladí na srdiečku, je to keď k nám prídu zákazníci a povedia, že atmosféra v našom obchodíku je jedinečná a veľmi radi chodia k nám nakupovať práve kvôli nám. Púpave je čisto rodinné podnikanie. Do budúcnosti, keď to bude rentabilné, by sme radi privítali posilu.



Aký sú vaši typickí zákazníci?


Toto sa v našom prípade naozaj nedá špecifikovať. Od malých detičiek, ktoré si chodia nakupovať šmakocinky, cez mladých ľudí a rodinky, ktoré robia všeobecné nákupy do domácnosti, až ku dôchodcom. Tých najviac oslovuje naše korenie od Dávidka. Krásne rozvoniava po celom priestore.



Ako vnímajú "vaši susedia" možnosť nakupovať v bezobalovom obchode?


Myslíme si, že najlepšie by bolo, keby vám na túto otázku odpovedali samotní zákazníci.


Na základe rozhovorov, ktoré často prebiehajú medzi zákazníkmi a nami, môžeme usúdiť, že sú veľmi spokojní. Tí nespokojní sa už pravdepodobne nevrátia.



Ako to funguje aj teraz počas korony? Boli ste dotlačený do niečoho, čo by ste nespravili ak by neprišla pandémia?


My vlastne ani nevieme ako to funguje mimo korony. Nakoľko sme obchodík otvárali pred rokom a to bola už korona kríza na svete. 😊 Okrem klasických nariadení (rúško, dezinfekcia, obmedzenie počtu zákazníkov v prevádzke) sme nepocítili žiadne veľké obmedzenie. Zo strany zákazníkov vystala požiadavka, či by sme dokázali pripraviť ich nákup, ak nám pošlú zoznam položiek. Takto sa to deje aj naďalej. Buď nám zákazníci prinesú nákupnú tašku plnú obalov, ktoré sú označené názvom, čo do každého treba navážiť alebo cez FB napíšu, aké produkty si prosia pripraviť. My im tento nákup celý pripravíme a zákazník sa už vráti len po hotový nákup. V blízkej budúcnosti plánujeme aj rozvoz domov v rámci Lamača.


Chýba vám v obchode ešte niečo, čo by ste tam chceli mať?


V prípade, že by sme dokázali nafúknuť naše priestory, tak by sme si vedeli predstaviť rozšíriť ponuku. Z času na čas niečo doplníme. Vymeníme za inú značku.


O čo je aktuálne najväčší záujem?


Určite topka je lieskový a mandľový nugát, ale aj LADU (vegánske karamelky z cícerovej a pohánkovej múky). Naši zákazníci majú maškrtné jazýčky. 😊 Ale veľmi obľúbené je aj Dávidkovo korenie, celá rada drogérie od Tierra Verde (to sú pracie gély, aviváž, gél na riad, čistič na wc, .....) a potom aj bežné potraviny ako je ryža, cestoviny, strukoviny, oriešky a semienka, oleje.....


Aké sú vaše tipy pre kohokoľvek, kto premýšľa o tom, že by rád prešiel na ekologickejší život?


Otvoriť svoje oči, uši a srdce. Potom to všetko pôjde úplne samo a z vnútorného presvedčenia. Potom ľudia sami začnú vyhľadávať spôsoby, ako zmeniť čo najefektívnejšie svoj život smerom k zero waste, minimalizmu, ekológií. Zmeny budú robiť s radosťou a sami sa stanú inšpiráciou pre svoje okolie. Držíme nám všetkým na tejto ceste palce. Lebo vždy je čo vylepšovať, aj u nás samotných. 😊

Aká je vaša vízia do budúcna? Po korone. Plánujete niečo nové?


My si nerobíme veľké plány do budúcna. Obchodík je otvorený len 1 rok, a tak sa budeme naďalej snažiť prinášať naším zákazníkom maximum, čo sme schopný. Boli by sme radi, aby sa všetci u nás cítili dobre, aby sa k nám radi vracali.

V tejto turbulentnej dobe sa snažíme naozaj žiť v prítomnom okamihu.